شبکه های ماهواره ای و خانواده ها
گروه های مخاطب شبکه های ماهواره ای
شاید تا چند سال پیش، بیشتر ماهوارهها روی جوانان و یا ناراضیان سیاسی تمرکز داشتند اما در سالهای اخیر با تأسیس شبکههایی مثل بیبیسی، من و تو، صدای آمریکا و فارسیوان با هزینههای بسیار زیاد، نسل جدیدی از شبکههای ماهوارهای را تأسیس کردند که با نوع قدیمی آن متفاوت است. در شبکههای قدیمی بسیار سطحی و شعاری کار میکردند اما شبکههای جدید اولاً خط و مشی هماهنگی با هم دارند و ثانیاً استراتژی کاملاً مشخصی دارند و آن این است که مخاطب رسانههای داخلی و رسانه ملی را کم میکنند و از طرفی دیگر مخاطب آنها فقط مخالفین سیاسی و جوانان نیست بلکه مخاطب آنها بیشتر زنان، خانوادهها و اقشار عادی جامعه هستند و سعی میکنند با روشهای غیر مستقیم در لابهلای برنامههای سرگرمی، سیاسی، فیلم و سریال بر ذهن مخاطب و رفتار او تأثیر بگذارند.
?
دلایل استقبال از شبکههای ماهوارهای
این مسأله دلایل متعددی دارد. دلیل اصلی و مهم آن نیاز مخاطب است که شاید در شبکههای داخلی پاسخ مناسبی برای نیازش پیدا نکرده است.
?
گاهی در بعضی ایام سال برنامههای صداو سیما جذابیت لازم را ندارد و اگر مخاطب به خاطر تبلیغات دشمن یا هر دلیلی خیال کند که اخبار و یا فیلم و سریال و مستندهای شبکههای داخلی برایش کافی نیست قطعاً سراغ جای دیگری خواهد رفت. البته گاهی ممکن است نیاز کاذب باشد اما رسانههای غربی با روشهای مدرن رسانهای و خبری برای مخاطب از طرفی نیاز سازی میکنند و از طرفی اعتماد را جلب میکنند.
?
بنابراین باید بررسی شود که چرا چنین نیازی به وجود آمده و با آگاهی دادن به خانوادهها آنها را قانع کنیم که برنامههای ماهوارهای بر غیرت و عفت و حفظ نظام خانوادگی آنها و مسائل دینی فرزندان آنها و رفتارهای سیاسی و اجتماعی آنها آثار منفی دارد.
?
یکی دیگر از علتهای گرایش مردم به شبکههای ماهوارهای تنوع موجود در این شبکههاست و تنوع طلبی خصلت ذاتی انسان است. یک مخاطب به راحتی میتواند با یک دیش و رسیور صدها شبکه را در اختیار داشته باشد.
آخرین نظرات